woensdag 26 september 2007

17012005

Minister de Geus spreekt voor zijn beurt, zit er een addertje onder het gras?
In het TV-programma Buitenhof sprak de minister van Sociale Zaken zondag voor zijn beurt. De Geus meldde dat "in het jaar 2006 de lonen weer omhoog kunnen en ook de ambtenarensalarissen en de uitkeringen kunnen weer meegroeien." Zijn motivering voor deze uitspraak is flinterdun: '2006 wordt het eerste oogstjaar van de hervormingsoperaties in de sociale zekerheid'. Waar haalt de minister de zekerheid vandaan dat deze hervormingen, ik heb nooit het gevoel gehad dat er iets werd hervormd in het sociale stelsel laat staan dat de opbrengst daarvan zo groot is dat dat ertoe zal leiden dat de nullijn in de lonen kan worden losgelaten. Mijn indruk is dat deze uitspraak de wens van de gedachte is. De dalende koopkracht, de stijgende lasten van energie, lokale belastingen en het ziekenfonds mogen niet leiden tot sociale onrust. Daar komt bij dat de minister tussen neus en lippen door ook nog even aankondigt dat hij dit jaar het ontslagrecht gaat versoepelen om de concurrentiepositie met de VS het hoofd te kunnen bieden. Werkgevers moeten binnenkort werknemers met een lange staat van dienst veel gemakkelijker aan de dijk kunnen zetten dan op dit moment.
Onze nationale rekenmeester Gerrit Zalm heeft tijdens de sociale onrust eind oktober een uitspraak gedaan die vraagt om een brede toelichting. Hij zei tegen de vakbonden 'de ingrepen in de sociale zekerheid zijn noodzakelijk om de toekomst van Uw (klein)kinderen veilig te stellen'. Het idee was dat als JP terug zou zijn van zijn ziekteverlof hij daarover meer duidelijkheid zou verschaffen. Maar toen kwam de moord op Theo van Gogh en was het item over de toekomst van dit land weer afgevoerd. Met deze uitspraken van de Geus komt het onderwerp weer op de politieke agenda.

Geen opmerkingen: